4/11 Akropol BBK vs Skuru Nets 88-75 (24-16,17-19,23-15,24-25)

Så var det dax att åka till Rinkeby och möta ett formstark t Akropol som vann mot Central i förra omgången. De hade även för dagen fått med den f.d. Liga spelaren Samuel Despot som har en massa rutin och är en stark ledare.

Vi hade en bra uppvärmning och för första gången så såg det ut som om vi var redo även mentalt för att börja spela matchen vilket behövs när man möter Akropol. Innan matchen så pratade jag mycket om det är upp till oss själva om vi vill vinna för rent taktiskt så är vi bland de bättre lagen (INGET LAG I SERIEN ÄR LIKA TAKTISKT DUKTIGA SOM OSS) och om vi "bara" utför de saker vi tränar på och att vi vågar så vinner vi.

Vi gör matchens första poäng (1/2 straffar) och lagen följs åt till 13-14. Nu tappar vi fokus i 2 minuter och Akropol får gör 8 raka poäng samt att de avslutar Q1 med en tuff 3p och ställningen är 24-16 till Akropol. Den största skillnaden är att Akropol spelarna vill "göra" poäng när de har bollen och de attackerar oss i transition vilket gör att vi inte "hänger med". Dock så är vi med och med några små förändringar  och lite "inre stolthet" så kan vi vända detta till en vinst, den första för säsongen.

Q2 börjar bra, vi får stop på dem och lyckas göra de två första poängen och är nere -6. Vi börjar få kontroll på matchen och det känns som om vi börjar hitta en rytm i vårt spel. Marcus E, Max W och Daniel tar ett stort ansvar offensivt och hela laget spelar bra TEAM-försvar. Pär får sin fjärde foul tidigt och får sitta tidigt men vi har en bra rotation på position 1,2 och 3 så vi behåller en bra balans. Vi gör även ett bra jobb på returerna (både offensivt och försvar) vilket vi har haft problem med i tidigare matcher. Vi vinner Q2 med 17-19 vilket är super. Så efter 20 spelade minuter så ligger vi under med 35-41 och vi har gett oss chansen att vinna mot Akropol på borta plan vilket är super svår uppgift som få lyckas med.

I halvtid påpekar jag återigen att det är upp till er för dagen valda 12 stycken Skuru spelare om ni vill vinna denna match. Det kommer att krävas en massa hjärta och att vi håller oss till våran taktik så har vi en god chans att vinna. Jag påpekar ännu en gång att varje sekund på planen har en betydelse och är vi inte 100% närvarande under varje sekund så har vi inte en chans. Känslan är omklädningsrummet är glasklar, vi skall gå "ut" och ge dem en match.

Väl ute på planen så hamnar vi efter direkt. Akropol fortsätter att spela aggressivt "på bollen" och tvingar oss att spela med kontakt i anfall vilket gör att vi har lite väl många enkla TO som Akropol utnyttjar på bästa möjliga sätt. Samuel Despot#4 gör 9p av sina 22 i denna Q och Jannis Diamatidis#8 sätter två av sina totalt fem 3`or vilket de får göra lite för enkelt. När 10 min gått så står det 64-50 till Akropol.

I period pausen så så påpekar jag att det är nu det är dax, att visa att de vi som vill vinna denna match. Vi kan inte stå med raka ben och INTE kasta oss efter lösa bollar. Akropol´s spelare har tagit fram sina krigar skallar och de kommer inte ge oss något gratis. Fast beslutna om att vända underläge till vinst så "huddlar" vi och ger varandra boost och energi.

Vi tar tag i taktpinnen och få i några enkla poäng via Robert, Filip och Ludvig H. Det känns som om vi har hittat vårt spel och vi får poäng från alla positioner. Tyvärr så sätter Akropol några tuffa 3`or men även några enkla öppna skott vilket tyvärr gör att vi inte kommer närmare i protokollet. Vi förlorar matchen med 88-75 men vinner sista Q med 25-24.

Mina krav på er som spelare och på mig själv kommer inte att ändras. Jag vet vad vi kan göra och jag kommer se till så att vi gör det. De första matcherna vi spelade var vi inte ens nära att vinna, de två senaste har vi haft chans (och skulle enligt mig vunnit) att vinna. Tillåt er själva att ta chansen/möjligheten att vinna för det är en skön känsla och jag vill inte att våra motståndare skall ha den, den är vår.....

Poäng:Robert 18, Marcus 16, Max W 10, Per 8, Daniel 6, Hugo 4, Morgan 4, Max A 2, Ludvig 2


Jag vill tacka våra supportrar på läktaren och jag hoppas att vi ses i Borlänge nästa helg då vi vinner mot Rapatac.

// M&M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0